keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Graal



Euroopan legendaarisin juoma-astia. 
Kulttuuriperimätiedon mukaan malja toimi viimeisen ehtoollisen juoma-astiana. Tai draamatummassa versiossa astiana, johon Jeesuksen veri otettiin talteen ristillä, kun  ristiin-naulitun kuoleminen varmennettiin keihään pistolla. 
   
Jeesuksen vetämä ryhmä, tai ainakin ilmeisesti sen johtaja, yritti pusertaa juutalaisuudesta, todennäköisimmin myös kreikkalaisuudesta ja osittain myös sen torjumisesta, ja ehkä myös joidenkin muidenkin kansojen kulttuurisista ratkaisuista ja viisauksista, selitysmallia sille, millä tavalla todellisuus on vastaanotettavissa. 
   
Tämä yhdistettynä sooloiluun ja reippaaseen annokseen hengellisyyttä.
   
Todellisuuden vastaanottaminen on tärkeää, mutta ei aina helppoa. Koska tilanne sitten oli varsin hankala tuossa nimenomaisessa ajassa ja paikassa, niin ehkäpä siis siksi asiat saivatkin lopulta legendaariset mittasuhteet, kun Jeesus vangittiin ja teloitettiin kansankiihottajana, ja koska Rooman kulttuuripiiri, siinä vuosisatojen edetessä, alkoi mennä tämänkin asian kanssa aika lailla solmuun, niinkuin se alkoi mennä monien muidenkin asiakokonaisuuksiensa kanssa. 

Meille on joka tapauksessa tietona välittynyt, että kansa oli jo valmiiksi kiihtyneessä tilassa, ilmankin Jeesusta ryhmineen. Niin kuitenkin kävi, että Jeesuksen opit levisivät siinä, isossa kaiken maailman kiihtymisen kierteessä, kuin lingottuna, kaikki legendat myös, oppien mukana, siinä tapauksessa, että legendat ja opit ovat eri asioita, niin kuin ne epäilemättä ovatkin. 
   
Niin levitettiin Graal tässä keskityksessä pitkin Eurooppaa kaikenlaisen muun aineksen joukossa.
   
Samassa, kenties jo heti alusta pitäen, kaiken sen keskellä, alkoi kadonneksi hahmotetun Graalin etsinnän ja paikantamisen aikakausi. Alkoi Graal-käsitteen voittokulku yhdeksi Euroopan legendaarisimmaksi voima-astiaksi. Siinä siitä oli puhe mistä puute erilaisten runsaudensarvien ja pohjattomien säkkien kanssa, ja joskus myös ihan siinä Pandoran surullisen kuuluisan lippaan rinnalla.

Nythän on näin, että Graal on ymmärrettävissä ainakin kahdella tapaa.   
  
Astia, josta juutalaisuuden kehittyminen kristillisyydeksi, lähi-idän ahjossa, helleenisyyden ja roomalaisuuden myötä tulleissa kulttuurivaikutuksien kokonaislatauksissa, löysi ultimaattisen käyttöliittymän, tai kuljetusvälineellisen perusratkaisun itselleen.
Graal. Juuri oikean muotoinen ja kokoinen, juuri oikeaa materiaalia ja juuri oikean lähtökohdallisen taustan omaava juoma-astia, toimiakseen parhaimpana mahdollisena keinona sammuttaa henkistä ja hengellistä janoa, joka ihmisiä, ainakin siis Euroopassa, vaivasi noina legendaarisina aikoina, ja noita aikoja seuranneina vähintään yhtä legendaarisina aikojen ajallisuuksina.
   
On myös mahdollista ymmärtää, että Graal on ainoastaan pelkkä tarunomainen juoma-astia, jota Jeesus Nasaretilainen käytti, tai sitten ei käyttänyt, hänen ja hänen ryhmänsä viimeisellä yhteisellä ehtoollisella. Piste.
   
Mutta, on itse asiassa vielä kolmaskin tapa, mikä vaikuttaa lähes samalta kuin ensimmäinen mainittu selitysmalli, mutta mikä vielä tarkentuu tästä jonkin verran poikkeavaksi. 
   
Nimittäin joidenkin tuntemattomiksi jääneiden humanisti-matemaatikkojen mukaan Graal on kaava, jonkinlainen matemaattisesti täsmäorientoituva malli, jota käyttämällä on mahdollista löytää eri asiakokonaisuuksiin ja toimintakuvioihin tiettyä poikkeuksellisen Jumalalliseksi kutsuttua, tai jos halutaan, niin suurimman kokonaisuuden toteutumisen tapaan nähden myötämukaiseksi ymmärrettävissä olevaa ilmentymistä. Ongelmaksi on vain jäänyt, että kaava on kadonnut. Tai sitten se on toistaiseksi aina ollut harhaanjohtavan keskeneräinen. 

Joo, sitten oli britit, anglit, saxemannit, piktit, kelttien jälkeläiset, roomalaisten perintö-huonekalut, Arthur, Sir Callahad jne jne. Mutta nämä nimenomaiset Graal-legendaan liittyvät sankarit ja sivuhahmot tulkoon esille tuoduiksi paremminkin jossakin toisessa kohtaa tätä yhtä ja samaa, ja yhtä moninaisen sanallista pieni-planeettaista mutta joka tapauksessa suurta kertomusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.